Gemeentegids

Er is een nieuwe gemeentegids van Diemen verschenen, die er vrijwel hetzelfde uitziet als de oude gemeentegids. Misschien dat hier een daar een telefoonnummer of openingstijd is aangepast. Zo’n gids is zo saai, dat zelfs de vormgever erbij in slaap is gevallen.

Maar er is reden om er even goed voor te gaan zitten, want de inhoud is altijd weer een feest. Bijvoorbeeld het hoofdstukje ‘City Marketing’ (we hebben het hier over een plaats van zo’n 30.000 inwoners).  Daar vinden we dit stukje tekst:

In 2015 is er samen met een groot aantal lokale partners gestart om een invulling te geven aan de citymarketing van Diemen. Het verbeteren van het imago en het bewust maken wat Diemen allemaal te bieden heeft bij de bewoners en bedrijven, waren de belangrijkste uitdagingen. Gemeente, organisaties, ondernemers en inwoners bepaalden eerst gezamenlijk de merkwaarden van Diemen: ‘toegankelijk’, ‘ondernemend’ en ‘vertrouwd’. De kernkwaliteiten ‘uitstekend bereikbaar’, ‘dichtbij Amsterdam’ en ‘eigen karakter’ zijn daar onlosmakelijk mee verbonden.

In 2018 zijn de redacteuren van De Balk samen met klein aantal betrokkenen gestart met het verkennen van nieuwe vormen van fietskettingtaal. De uitdaging hierbij was om teksten zo veel mogelijk voor zichzelf te laten spreken. De kernwaarden van dit stukje werden bepaald als: ‘nietszeggend’, ‘een open deur’ en ‘onbetaalbaar’.

Advertenties